Projekty, powstałe pod opieką dr. hab. inż. arch. Janusza Marchwińskiego, prezentują świeże i kreatywne spojrzenie na potencjał tego historycznego miejsca. Młodzi architekci skupili się na adaptacji budynku do nowych funkcji publicznych – zgodnie z wizją przekształcenia go w centrum kultury i sztuki, będące jedną z kluczowych osi rozwoju miasta.
W studenckich koncepcjach założono, że przyszła funkcja obiektu zakłada stworzenie w jego przestrzeniach m.in. galerii sztuki, miejsc warsztatowych, przestrzeni wystawienniczych, a także zaplecza dla działań edukacyjnych i społecznych. W części podziemnej przewidziano magazyny do przechowywania rzeźb i muzealiów oraz parking. Szczególny nacisk położono na dostępność – architektura ma być przyjazna dla osób z niepełnosprawnościami oraz naturalnie współgrać z otaczającą zielenią Parku Miejskiego.
Młodzi projektanci wzięli pod uwagę to, że modernizacja będzie respektować historyczny charakter budynku – zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi nie przewiduje się nadziemnej rozbudowy. Możliwa jest natomiast rozbudowa podziemna oraz adaptacja przylegających „oficyn” wschodnich, które docelowo zostaną połączone funkcjonalnie z dawną szkołą.
Inspiracją dla projektów studentów stały się uznane realizacje – m.in. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (https://rzezba-oronsko.pl/) oraz Muzeum Sztuk Pięknych w Lille (https://sophienguyenarchitects.com/project/palais-des-beaux-arts/ oraz https://pba.lille.fr/) – łączące szacunek dla dziedzictwa z nowoczesną funkcjonalnością.
Wszystkie koncepcje projektowe zostały zaprezentowane podczas wernisażu wystawy „Piaseczno w szkicach i projektach”, który odbył się na terenie Uczelni. Uczestnicy wydarzenia mieli okazję zapoznać się nie tylko z planszami projektowymi, ale również z wykonanymi przez studentów makietami budynków.
Skład studenckich zespołów projektowych:
Zachęcamy do śledzenia dalszych etapów tego ważnego procesu – działania studentów to nie tylko ćwiczenie projektowe, ale realny wkład w rozwój i przyszłość przestrzeni publicznych Piaseczna.
Autor: Piotr Kalbarczyk