FAQ
Dalsza instrukcja dotyczy korzystania samodzielnego z wersji darmowej
PRZYGOTOWANIE WYKŁADU
Skonfigurowany wykład powinien wyglądać tak:
Klikamy
Powinien nam się otworzyć nasz klient poczty (np MS Outlook) z wygenerowanym zaproszeniem, które modyfikujemy (jest po angielsku), kopiujemy CTRL-C do schowka, a następnie rozsyłamy naszej grupie studentów za pomocą Wirtualnej Uczelni (jak to zrobić opisane jest tutaj).
Jeśli zaproszenie się nie pojawi w kliencie poczty klikamy:
i klikamy .
Mamy wówczas nasze zaproszenie w schowku i możemy wkleić je do Wirtualnej Uczelni. Warto je wyedytować, ponieważ będzie po angielsku.
W naszej aplikacji ZOOM pojawi się nasz zaplanowany wykład:
Jeśli rozesłaliśmy zaproszenia przez WU, studenci otrzymali:
Zarówno na Wirtualną Uczelnię do Ogłoszeń, jak i na mail.
Na 10 minut przed wykładem proponuję przygotować sobie stanowisko pracy i kliknąć START.
Wybieramy Join with Computer audio.
Zobaczymy w głównym polu ekranu samych siebie, natomiast jeśli zjedziemy kursorem myszy w okolice dolnej krawędzi okna, to pojawi sie nam taka belka:
Klikamy Manage Participants, i wówczas po prawej stronie okna pojawi nam się „poczekalnia” z naszymi studentami.
Musimy zaakceptować każdego studenta, który pojawi się na wykładzie. W aplikacji ZOOM student może wybrać sobie jak się będzie przedstawiał nauczycielowi. Myślę, że nauczyciel powinien nakazać aby było to imię i nazwisko.
Dostępne funkcje:
Po zaakceptowaniu grupy mamy sytuację, że studenci widzą nas i my również widzimy ich w oknie aplikacji. Nasz wykład skonfigurowaliśmy tak, żeby mikrofony studentów były wyciszone na początku, więc studenci słyszą wykładowcę i go widzą.
Możemy teraz prowadzić wykład. Podczas wykładu mamy dostępne następujące funkcje:
CZAT ,czyli rozmowa z studentem, lub studentami. Można napisać wiadomość do wszystkich (everyone), lub wybrać osobę, lub osoby z listy dostępnej po kliknięciu:
W ramach czatu możemy także:
Funkcje te są dostępne po kliknięciu w symbol wielokropka w prawej części okna czatu:
SHARE, czyli współdzielenie:
Tutaj widzimy możliwe następujące opcje współdzielenia:
Możemy też współdzielić dźwięk naszego komputera (jeśli chcielibyśmy np puścić studentom nagranie).
W czasie udostępniania nasza „belka” z funkcjami wjeżdża z dolnej na górną krawędź ekranu. Aby zakończyć udostępnianie wystarczy kliknąć:
Dodatkowe funkcje:
– nagranie wykładu na komputerze
–
wyciszenie własnego mikrofonu
– wyłączenie własnej kamery
Aby zakończyć wykład klikamy w czerwony przycisk Leave meeting
Przebieg wykładu możemy zapisać na swoim komputerze. Na początku wykładu, lub w chwili od której chcemy rozpocząć rejestrowanie wykładu wciskamy przycisk „Record” na pasku ZOOM (w dole ekranu, lub na górze jeśli udostępniamy w danej chwili swój ekran)
Na pasku ZOOM pojawi się ikona z przyciskami sterującymi nagrywanie wykładu. Można np. na jakiś czas zatrzymać rejestrację.
W lewym górnym rogu ekranu również pojawi się informacja, że wykład jest rejestrowany, widzieć będą ją też uczestnicy.
Po zakończeniu wykładu przy pomocy „End Meeting” Zoom zacznie konwertować nagrany wykład.
Po konwersji wyświetli się zawartość folderu. W folderze znajdą się trzy pliki.
Istotne z naszego punktu widzenia są dwa:
Plik playback.m3u jest w rozpatrywanym scenariuszu nieistotny.
Aby nagranie udostępnić studentom:
Jeśli przygotowaliśmy sobie sobie wykład według schematu powyżej i rozesłaliśmy studentom zaproszenia, to nie ma problemu. Ponownie wciskamy START przy naszym zaplanowanym wykładzie, ponownie akceptujemy studentów (ID i hasło już mają) i kontynuujemy wykład. Możemy nawet zaplanować sami przerwę po 40 minutach.
Problem pojawia się, gdy przygotowaliśmy spotkanie ad-hoc (można to zrobić klikając „New Meeting” – wówczas zapraszamy studentów na chwilę przed wykładem. ID i hasło generują się wtedy jednorazowo i po 40 minutach trzeba operacje rozsyłania powtórzyć.
Dlatego schemat zaplanowania wykładów za pomocą Schedule jest najkorzystniejszy.