Kaira Looro to międzynarodowy konkurs architektoniczny, który skupia się na projektowaniu budynków o znaczeniu społecznym dla różnych regionów Afryki. Konkurs ma na celu promowanie zrównoważonego rozwoju oraz kulturowej różnorodności poprzez innowacyjne i inspirujące projekty architektoniczne. Jest to doskonała platforma dla architektów z całego świata, którzy chcą wnosić pozytywny wkład w rozwój społeczności afrykańskich.
W tegorocznej edycji konkursu Kaira Looro głównym tematem projektu było zaprojektowanie innowacyjnej szkoły podstawowej w Senegalu. Celem było stworzenie funkcjonalnego i inspirującego miejsca nauki, które uwzględniałoby lokalne potrzeby i kulturową tożsamość, przyczyniając się do edukacyjnego rozwoju społeczności oraz zrównoważonego rozwoju regionu. Konkurs zachęcał architektów do twórczego podejścia i angażowania się w projektowanie obiektów o istotnym społecznym oddziaływaniu.
W konkursie wzięli udział studenci Architektury z Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania, którzy pracowali w 3 zespołach.
Kilka słów od każdego z teamu:
TEAM A: Dominik Bartnik, Julia Kubicka, Bartłomiej Warmiak, Bruno Ewertyński
Projekt szkoły Green Growth School jest próbą znalezienia rozwiązania na kilka problemów trapiących Senegal. Centrum budynku stanowi dziedziniec-ogród, gdzie dzieci mogą nauczyć się w jaki sposób wyhodować własną żywność oraz w jaki sposób natura wpływa na środowisko. Zielony dziedziniec z roślinnością, która zatrzymuje wodę oraz atrialny kształt bryły powoduje bardzo dobra naturalna wentylację obiektu.
Forma budynku oparta jest na sześciennych modułach opisanych wokół dwóch dziedzińców. Pozwoliło to na zbudowanie dwóch „światów” dziecięcego oraz dorosłego – części administracyjnej. Ponadto całą forma nawiązuje do układów urbanistycznych lokalnych wiosek.
Materiały zaproponowane w projekcie są dostępne lokalnie bez potrzeby ściągania ich z dalekich stron kraju. Dolna część ścian wykonana z glinianej cegły, wyższe elementy z lekkiego bambusa. Do dachu wybraliśmy strzechę, ponieważ jest naturalnym materiałem, który świetnie izoluje pomieszczenia od gorąca.
TEAM B: Dominika Wielgosz, Aleksandra Szewczyk, Wiktor Napiórkowski, Anastasiia Antonova
Budynek Szkoły Podstawowej „SeaBreeze” został zaprojektowany tak, aby stworzyć wygodne i bezpieczne miejsce dla każdego dziecka. Bryła budynku podzielona jest na moduły, które zestawiono w taki sposób, aby stworzyć półotwarte patio, na którym dzieci i pracownicy szkoły mogą spędzać wolny czas. Forma budynku bezpośrednio nawiązuje do kultury i krajobrazu Senegalu. Dach budynku nawiązuje do morza, łodzi i nieba, ale to nie tylko element estetyczny. Chroni również przed słońcem i zapobiega nagrzewaniu się budynków. Na terenie szkoły znajdują się również niewielkie tereny zielone, które pozwalają dzieciom pogłębiać wiedzę na temat uprawy i praktycznego wykorzystania roślin leczniczych. Projekt szkoły zapewnia nie tylko walory edukacyjne, ale także pozwala na rozwój umiejętności społecznych, jednocześnie pozwalając dzieciom „pokazać się światu”.
TEAM C: Mateusz Czarnocki, Daniel Dubiejek
Szkoła Rainwater Harvesting School to unikalny obiekt edukacyjny położony w wiejskiej wiosce w południowej części Senegalu. Stanowi innowacyjne rozwiązanie dla problemu niedoboru wody w regionie, jednocześnie zapewniając edukację lokalnej społeczności. Szkoła składa się z bambusowych modułów specjalnie zaprojektowanych do zbierania i przechowywania wody, zapewniając zrównoważone zaopatrzenie w wodę przez cały rok. Rozmieszczone są one od strony zewnętrznej z której może korzystać lokalna społeczność, a także od strony wewnętrze gdzie zmagazynowana woda przeznaczona jest dla uczniów i personelu. Dach bambusowego modułu wyniesiony jest ponad ceglane ściany budynku co zapewnia wentylację pomieszczeń, a także dzięki jego wymiarom tworzy chroniący przed słońcem podcień.