Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wpisało nasze przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonego rozwoju, współpracy w ramach Rady Pracodawców Wydziału Inżynierii i Zarządzania oraz umożliwiania Studentom uzyskiwania dodatkowych uprawnień i certyfikatów do Katalogu case studies w kreowaniu rozwiązań dla zrównoważonej przyszłości szkolnictwa wyższego (2024) jako jednej z 34 Uczelni publicznych i niepublicznych z całej Polski.
Przedstawienie problemu case study: Zużycie energii elektrycznej w głównym budynku dydaktycznym Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie (obecnie Akademii Techniczno-Artystycznej Nauk Stosowanych w Warszawie) przy ul. Rejtana 16 średniorocznie wynosi około 1 000 000 kWh. Szacunkowy roczny uzysk energii wyprodukowanej przez zaplanowaną instalację fotowoltaiczną stanowić będzie około 20% zapotrzebowania, co oznacza zmniejszenie zużycia energii elektrycznej z sieci o ok. 20%. O taki sam wskaźnik procentowy obniżona zostanie emisja CO2 do atmosfery oraz koszty wykorzystania energii elektrycznej z sieci.
Przedstawienie wypracowanych przykładowych rozwiązań dla problemu: WSEiZ (obecnie ATA) wraz z Stowarzyszeniem Elektryków Polskich (SEP), będącym podmiotem w Radzie Pracodawców WSEiZ (obecnie ATA), oraz chętnymi studentami Wydziału Inżynierii i Zarządzania, studiującymi na kierunkach Mechanika i budowa maszyn oraz Zarządzanie i inżynieria produkcji doprowadzili do instalacji paneli fotowoltaicznych na dachu budynku ATA. Studenci biorący udział w projekcie mieli bezpłatną możliwość uzyskania uprawnień SEP G1 z zakresu „E” – eksploatacja. WSEiZ (obecnie ATA) uzyskała dostęp do OZE oraz rozwinęła współpracę z podmiotem z otoczenia społeczno-gospodarczego i będącego w Radzie Pracodawców Wydziału Inżynierii i Zarządzania Uczelni.
Opis wdrożenia najlepszego rozwiązania: Przyjęte przez WSEiZ (obecnie ATA) wraz z SEP rozwiązanie pozwoliło na roczny uzysk energii wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną na poziomie około 20% zapotrzebowania, co oznacza zmniejszenie zużycia energii elektrycznej z sieci o ok. 20%. O taki sam wskaźnik procentowy obniżona została emisja CO2 do atmosfery oraz koszty wykorzystania energii elektrycznej z sieci. Jest to maksymalny możliwy do osiągnięcia wynik przy powierzchni nośnej dachu budynku WSEiZ (obecnie ATA) przy ul. Rejtana 16.
Opis aspektu dydaktycznego, praktycznego case study: Realizacja danej praktyki jest elementem edukacyjnym. Chętni studenci bezpłatnie uzyskali uprawnienia SEP G1 z zakresu „E” – eksploatacja, tj. dodatkowe kwalifikacje upoważniające do pracy przy urządzeniach fotowoltaicznych, tj. podłączeniu wszystkich modułów wykonywanej instalacji. Uzyskanie uprawnień nie zostało wprowadzone jako stały element programu nauczania, pozwala jednak na uzyskanie dodatkowych certyfikatów i uprawnień, które studenci mogą zdobyć w trakcie studiów, oraz jest jednym z działań jednostki w zakresie wspierania karier i rozwoju zawodowego studentów oraz budowania relacji i dobrych praktyk w zakresie współpracy z pracodawcami i innymi podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego. Realizacja danej praktyki jest elementem zrównoważonego kampusu.