19 listopada 2025 r. w Akademii Techniczno–Artystycznej Nauk Stosowanych w Warszawie odbyła się specjalistyczna gra strategiczna on-line pn. „Aktywność i energia w czasie zagrożeń”, poświęcona reagowaniu na nagłą i długotrwałą awarię zasilania.
Wydarzenie skierowane było do jednostek samorządu terytorialnego (gmin), których zadaniem było wskazać możliwości skutecznego reagowania w sytuacji nagłej i długotrwałej awarii energetycznej. Gra umożliwiła im określenie sposobów działania oraz przygotowania społeczności lokalnych do współdziałania w sytuacjach kryzysowych. Studenci ATA łączyli się z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, aby wspólnie opracować strategię reagowania na kryzys. Udział w grze był okazją do wzbogacenia wiedzy w zakresie podejmowania decyzji w warunkach zbliżonych do realnego kryzysu, z jakim mogą zetknąć się w przyszłej pracy zawodowej.
Współorganizatorami gry byli:
- Wydział Inżynierii i Zarządzania ATA:
– dr Małgorzata Szalast-Piwińska, prof. ATA, prodziekan Wydziału
– dr inż. Ewelina Pałucka, prof. ATA, dziekan Wydziału - Stowarzyszenie Elektryków Polskich – Zarząd Główny i Oddział Warszawski:
– dr inż. Wojciech Urbański – wiceprezes OW SEP
– mgr inż. Maciej Bylica – ZG SEP
Wspólna inicjatywa uczelni i SEP podkreśla rosnącą potrzebę wzmacniania odporności energetycznej oraz przygotowania struktur samorządowych do sytuacji kryzysowych o charakterze zarówno technicznym, jak i hybrydowym.
Gra strategiczna miała za zadanie przećwiczenie reakcji JST na nagłą i przedłużającą się przerwę w dostawie energii elektrycznej, której powodem mogły być:
- wrogie działania (szpiegostwo, sabotaż),
- cyberatak na infrastrukturę energetyczną,
- niewystarczająca odporność systemów lokalnych.
W ramach wydarzenia uczestnicy dokonywali:
- oceny poziomu przygotowania swoich gmin,
- testowania kanałów i procedur komunikacji kryzysowej,
- identyfikacji braków zasobowych, proceduralnych oraz organizacyjnych,
- analizy odporności lokalnej infrastruktury krytycznej,
- doskonalenia umiejętności podejmowania decyzji w warunkach niepewności i presji czasu.
Scenariusz: Rozległa awaria zasilania
Uczestnicy zostali postawieni w sytuacji nagłej przerwy w dostawie prądu na obszarze JST. W godzinach wczesnoporannych operator infrastruktury energetycznej informuje, że system jest niestabilny, istnieje podejrzenie sabotażu fizycznego lub cyberataku, nie ma możliwości szybkiego przywrócenia zasilania, a cała infrastruktura funkcjonuje jedynie w trybie awaryjnym. Przewidywany czas trwania awarii wynosi od 24 do 72 godzin.
To właśnie ta informacja rozpoczynała grę i zmuszała uczestników do natychmiastowego działania.
ETAP 1 — Rozpoznanie
Uczestnicy otrzymali komunikat:
„Wystąpiła rozległa awaria zasilania. Przyczyna: nieznana. Podejrzenie cyberataku lub sabotażu fizycznego. Infrastruktura krytyczna działa w trybie awaryjnym.”
W ramach pierwszego etapu JST analizowały:
1. Odporność własnych systemów
- które elementy infrastruktury przestają działać natychmiast,
- jakie będą konsekwencje społeczne i ekonomiczne po 24, 48 i 72 godzinach braku prądu.
2. Wpływ awarii na zasoby gminy
- dostępność paliwa do agregatów i transportu,
- utrzymanie komunikacji elektronicznej i awaryjnej,
- stopień zabezpieczenia wodociągów, szpitali, OPS i innych jednostek krytycznych.
3. Logistykę i dostęp do zasobów
- które zasoby wymagają pilnej relokacji,
- dostęp do infrastruktury objętej atakiem,
- możliwości szybkiego uruchomienia zasobów ludzkich, materiałowych i finansowych.
4. Sytuację społeczną
- poziom świadomości i przygotowania mieszkańców,
- identyfikację grup najbardziej narażonych,
- sposób przekazywania informacji do lokalnej społeczności i wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za komunikację.
ETAP 2 — Działanie i odbudowa
W drugim etapie uczestnicy przechodzili do planowania działań naprawczych, w tym:
1. Ustalenia kolejności działań priorytetowych
- przywracanie zasilania kluczowych instytucji,
- zabezpieczenie infrastruktury krytycznej,
- koordynacja służb i jednostek odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe.
2. Określenia niezbędnych zasobów
- zespoły ludzi, specjalistyczny sprzęt, źródła informacji,
- paliwo, transport, agregaty, zapasowa łączność satelitarna,
- ewentualne wsparcie PSP, WOT oraz innych służb.
3. Zarządzania informacją
Uczestnicy opracowywali strategie:
- komunikacji z mieszkańcami w warunkach braku prądu i Internetu,
- uspokajania nastrojów społecznych,
- współpracy z mediami lokalnymi,
- przeciwdziałania dezinformacji – kluczowe w sytuacji, w której przyczyną kryzysu może być cyberatak lub działania dywersyjne.
Zajęcia pozwoliły JST oraz studentom przećwiczyć realistyczny scenariusz, który – w obliczu rosnącej liczby zagrożeń hybrydowych – może wydarzyć się w każdej społeczności lokalnej. Uczestnicy jednoznacznie podkreślali wartość praktyczną gry: od możliwości testowania procedur i współpracy między różnymi jednostkami i środowiskami, po lepsze zrozumienie słabych punktów lokalnych systemów oraz procesów zarządzania kryzysowego.
Gra „Aktywność i energia w czasie zagrożeń” stała się ważnym krokiem w kierunku poprawy przygotowania zarówno samorządów, jak i przyszłych specjalistów – studentów ATA – na potencjalne sytuacje kryzysowe, w tym zagrożenia energetyczne.